افزایش توانگری مالی بانک ها با ادغام در بانک سپه

به گزارش اکسپرس بلاگ، کارشناس بانکی و پولی گفت: اگر ادغام بانک های نظامی در بانک سپه موجب افزایش توانگری مالی در بانک جدید شود، ادغام به هدف خود رسیده است.

افزایش توانگری مالی بانک ها با ادغام در بانک سپه

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، حسن حیدری در گفت وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: بهتر آن است به جای بانک کوچکتر و بزرگتر، بحث بانک توانگرتر مطرح شود. بانک های توانگر بانک هایی هستند که سرمایه و منابع مالی آن ها، امکان عبور از ریسک های بزرگ را فراهم می کند و اگر ریسک و آسیبی به بانک وارد شد، آن بانک می تواند با استفاده از کمک اندک نهاد ناظر بر بانک ها که بانک مرکزی است از آن ریسک عبور کرده و اجازه ندهد مشکل به سایر بانک ها سرایت کند.

وی افزود: توانگری مالی بانک ها باید افزایش یابد و سرمایه و ترکیب دارایی آنها باید به گونه ای باشد که ریسک نقدشوندگی آنها را کاهش دهد. طبیعی است اگر این شرایط در بانک ها با بحث ادغام فراهم شود، مطلوب است اما صرف بزرگترشدن و تعداد شعب بیشتر لزوما منجر به بهبود شرایط یک بانک ادغامی نخواهد شد.

کارشناس ارشد بانکی و پولی گفت: در دنیا بانک ها در اندازه های مختلف فعالیت می کنند و بانک های کوچک در کنار بانک های بزرگ مشغول به کار هستند. البته بانک هایی در مقایس بزرگ نیز مانند HHPC از جمله بانک های بزرگ هستند که هر کدام بخشی از بازار را پوشش می دهند و اتفاقا یکی از ضعف های نظام بانکی یا بازار پول و اعتبار در ایران این است که بیشتر آنها در قسمت های مشابهی از بازار درحال فعالیت هستند و بازار هدف آنها چه در سپرده گیری و چه در تسهیلات دهی یکسان است.

حیدری گفت: در دنیا بانک های کوچک به دنبال مشتریان خاصی که بانک های بزرگ کاری با آنها ندارند هستند و بانک های بزرگتر اهداف دیگری را در بازار پول دنبال می کنند. این روش، تنوع خدمات در بازار را فراهم می کند. در مجموع کشورها هم به بانک های کوچک و هم به بانک های بزرگ نیاز دارند و باید قواعد کفایت سرمایه و ریسک نقدشوندگی را به درستی رعایت کنند.

وی شرح داد: اگر هدف از ادغام، افزایش توانگری مالی در بانک ها شود و بتواند با ادغام بانک ها در یک بانک بزرگتر ارتقای مالی آن را سبب شود ادغام برای آن مجموعه پولی مناسب خواهد بود و اقدام ارزنده ای است.

کارشناس ارشد بانکی و پولی با اشاره به ادغام بانک های نظامی در بانک سپه اظهار کرد: در دهه 80، نهادهای نظامی اقدام به تاسیس بانک کردند بی انکه افرادی که در این بانکها شاغل می شدند از تخصص بانکداری بهره مند باشند و تعریف و تصور از بانک برای موسسان آن متفاوت از آن چیزی بود که صنعت بانکداری به آن می پردازد.

وی ادامه داد: در گذر زمان این بانک ها با مسائلی روبرو شدند و بانک مرکزی تلاش کرد تا مسائل این بانک ها در مجموعه آنها باقی بماند و با ادغام آنها در بانک سپه این مشکل را حل نماید، چون اگر این اتفاق می افتاد هزینه بالایی برای کشور داشت.

حیدری اظهار کرد: از نگاه بانک مرکزی که تلاش داشت مشکل را حل نماید بحث ادغام می توانست از سرایت مسائل به سایر بانک ها جلوگیری کند و طبیعی است که از این به بعد نیز باید حل مشکل از کانال های سیستمی و علمی برطرف شود و صرف ادغام کفایت نمی کند.

کارشناس ارشد بانکی و پولی با تاکید براینکه ساختار بانک های ادغامی با هم متفاوت است و هماهنگ شدن آنها با هم، حذف پست های مدیریتی نیازمند برنامه ریزی اصولی است، شرح داد: نحوه مدیریت اموال بانک های ادغامی در بانک سپه نوین نیازمند تخصص و دانش بانکداری است تا در نهایت به عنوان یک بانک بزرگ و قدرتمند بتواند در سیستم اعتباری و پولی کشور به درستی فعالیت کند.

->

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 10989

به "افزایش توانگری مالی بانک ها با ادغام در بانک سپه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش توانگری مالی بانک ها با ادغام در بانک سپه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید