در مصرف ویتامین ها زیاده روی نکنید

به گزارش وبلاگ دنیای گفتگو، مصرف زیاد ویتامین ها منجر به بروز بعضی مسائل خاص برای سلامت بدن خواهد شد. امروزه به نظر می رسد همه چیز، از بطری های آب معدنی گرفته تا آب میوه ها و دیگر خوراکی ها، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و موادمعدنی هستند.

در مصرف ویتامین ها زیاده روی نکنید

به گزارش وبلاگ دنیای گفتگو، مصرف زیاد ویتامین ها منجر به بروز بعضی مسائل خاص برای سلامت بدن خواهد شد. امروزه به نظر می رسد همه چیز، از بطری های آب معدنی گرفته تا آب میوه ها و دیگر خوراکی ها، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

شاید تصور کنید راه خوبی برای تامین موادمغذی بدن تان هستند، به خصوص اگر دارای رژیم غذایی ضعیف باشید اما نباید از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی هم غافل شد. مصرف بیش از حد ویتامین C یا زینک می تواند باعث تهوع، اسهال و درد شکم گردد؛ سلنیوم بیش از حد هم می تواند سبب ریزش مو، ناراحتی گوارشی، خستگی و آسیب عصبی خفیف گردد.

دوزها را آنالیز کنید

احتمالا مواد غذایی غنی شده ای که مصرف می کنید مسئله ای ایجاد نکنند. دکتر جوهانا دوایر، محقق ارشد موسسه ملی سلامت مکمل های غذایی می گوید: زیاده روی در مصرف ریزمغذی ها فقط به وسیله غذا امکان پذیر نیست؛ بنابراین باید به مکمل ها و خوراکی ها یا نوشیدنی های غنی شده فکر کرد. او ادامه داد: بیشتر مردم متوجه نیستند که مصرف ویتامین ها و موادمعدنی بیش از مقدار توصیه شده هیچ فایده ای ندارد و حتی ممکن است عوارضی هم داشته باشد. اگر مکمل مصرف می کنید، از نوعی بهره ببرید که بیشتر از مقدار روزانه نباشد. (یعنی مقدار ویتامین یا ماده مغذی که فرد باید برای برخورداری از برترین شرایط سلامتی مصرف کند.

دکتر اندروشائو، معاون ارشد امور علمی و نظارتی یک گروه تجاری در صنعت مکمل ها می گوید: اگر از یک مولتی ویتامین ابتدایی استفاده می کنید، نیازی نیست نگران مصرف بیش از حد باشید. بیشتر مولتی ویتامین ها از حاشیه امن بالا برخوردارند که حتی وقتی با خوراکی های غنی شده ترکیب شوند آسیبی به شما نخواهند زد.

نشانه های مصرف بیش از حد

دکتر دیوید کاتز، مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری دانشگاه ییل اظهارداشت: تا به حال کسی را ندیده ام که مقدار زیاد و خطرناکی از ویتامین A یا D مصرف نموده باشد و این موارد بسیار نامتداول است. چیزی که بیشتر محتمل است ببینم، کسی است که دوزمکمل بالاتر از حد بهینه مصرف کند. دانشمندان هنوز نمی دانند که آیا کمی زیاده روی (در مقابل دوزهای بالا) در مصرف مداوم ویتامین ها و موادمعدنی می تواند مشکل ساز باشد یا خیر. از جمله نشانه های عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ها می توان به دشواری در خواب یا تمرکز، مسائل عصبی همانند کرختی یا مورمورشدن یا احساس تحریک پذیری بیشتر (با توجه به نوع ریزمغذی که در آن زیاده روی می گردد) اشاره نمود.

مراقب ریزمغذی ها باشید

به گفته دکتر دوایر، ویتامین D، کلسیم، و اسیدفولیک سه ریزمغذی هستند که ممکن است بیش از حد مصرف کنید به خصوص به وسیله مکمل ها. بزرگسالانی که دائما از حداکثر 4 هزار واحد مصرف روزانه توصیه شده ویتامین D فراتر می فرایند ممکن است دچار بیماری های قلبی جدی شوند. اسیدفولیک به غلات غنی شده آرد سفید، پاستا، برنج، نان ها اضافه می گردد تا به جلوگیری از نواقص مادرزادی در نوزادان یاری کند.با وجود آن که این کار میزان نواقص مادرزادی را 25 الی 50 درصد کاهش داده است، مصرف بیش از حد آن می تواند عوارضی داشته باشد. دریافت بیش از 1000 میکروگرم اسید فولیک در روز به وسیله مصرف مداوم خوراکی ها و مکمل ها کار دشواری نیست و این امر می تواند نشانه های کمبود ویتامین B12 در افراد مسن تر را پنهان کند. کمبود B12 می تواند منجر به آسیب عصبی دائمی گردد. در خصوص خوراکی هایی که به صورت طبیعی حاوی فولات هستند هیچ جای نگرانی نیست.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

به "در مصرف ویتامین ها زیاده روی نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصرف ویتامین ها زیاده روی نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید