چگونه بعد از ماه رمضان به تغذیه روزانه برگردیم؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، خبرنگاران/خوزستان رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم حفظ سلامت دستگاه گوارش بعد از ماه مبارک رمضان، گفت: حتما باید سه وعده اصلی غذا پس از ماه مبارک رمضان صرف گردد و دو تا سه میان وعده نیز بین سه وعده اصلی غذا مصرف گردد.

چگونه بعد از ماه رمضان به تغذیه روزانه برگردیم؟

مهنوش صاحبدل در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به نحوه تغذیه بعد از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان دستگاه گوارش یک ماه استراحت نموده است و بعد از این ماه، با برگشتن به مصرف غذاهای معمولی باید به سلامت دستگاه گوارش که سالم تر و حساس تر شده است، دقت گردد و سلامتی آن حفظ گردد.

وی اضافه نمود: در این زمینه توصیه می گردد تعادل و تنوع تغذیه رعایت گردد. یعنی باید از 6 گروه اصلی تغذیه ای در طول روز و به میزان تعادل استفاده کنیم. 6 گروه غذایی اصلی و جایگزین های آن ها شامل نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه ها هستند.

وی با بیان اینکه باید از یک گروه غذایی انواع آن مصرف گردد، اظهار کرد: مثلا از گروه شیر و لبنیات تنها یک ماده خاص مصرف نگردد بلکه باید در گروه غذایی تنوع داشته باشیم.

صاحبدل گفت: در طول روز باید از همه گروه های غذایی استفاده کنیم. از مواد غذایی گروه متفرقه نیز مانند انواع شیرینی ها، روغن ها، شوری ها، ترشیجات و سس ها تا حدامکان کمتر استفاده گردد.

وی با اشاره به چگونگی صرف وعده های غذایی بعد از ماه مبارک رمضان، بیان نمود: حتما باید سه وعده اصلی غذا پس از ماه مبارک رمضان صرف گردد و دو تا سه میان وعده نیز بین سه وعده اصلی غذا مصرف گردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اضافه نمود: صبحانه به عنوان مهم ترین وعده غذایی باید مصرف گردد؛ متاسفانه بسیاری از افراد صبحانه مصرف نمی نمایند که اشتباه بزرگی است.

وی گفت: تعدد وعده ها به افزایش متابولیسم بدن و پیشگیری از چاق شدن یاری می نماید.

صاحبدل با بیان اینکه حدود 60 درصد بزرگسالان و 70 درصد میانسالان خوزستانی اضافه وزن دارند، توضیح داد: برای تغییر این حالت و سوق دادن افراد به سمت وزن طبیعی باید به تعدد وعده های غذایی دقت و غذا در ساعت های مشخصی مصرف گردد. نامنظم بودن وعده های غذایی باعث می گردد متابولیسم بدن به هم بریزد و تنظیمات متابولیسم از بین برود.

وی گفت: بدترین روش پخت غذا، سرخ کردن است زیرا بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی غذا در جریان سرخ کردن از بین می رود و به کالری غذا نیز اضافه می گردد بنابراین تا حد امکان باید تهیه و مصرف غذاهای سرخ کردنی کاهش یابد و اگر ناچار به سرخ کردن غذا شدیم، حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده گردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اضافه نمود: حتی روغن های زیتون و کنجد نیز برای سرخ کردن در حرارت بالا مناسب نیستند بنابراین پس از ماه مبارک رمضان بیشتر از روش های بخارپز و آب پز استفاده گردد.

وی گفت: تا حد امکان باید از نان های سبوس دار استفاده گردد. افراد دارای اضافه وزن و چاقی می توانند سبوس برنج یا گندم را از مراکز مورد اطمینان تهیه و به غذاهای خود مانند کوکو و ماست مقدار کمی سبوس اضافه نمایند تا فیبر مورد احتیاج بدن شان تامین گردد.

صاحبدل اظهار کرد: سبوس از یبوست و مسائل دیگر پیشگیری و به سیرتر شدن و کاهش وزن نیز یاری می نماید.

وی بیان نمود: با توجه به شیوع کرونا، به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس همچنان بر مصرف میوه ها و سبزی ها تاکید می گردد. روزانه باید 8 تا 10 لیوان آب و مایعات سالم مصرف گردد و نوشابه های گازدار و آبمیوه های صنعتی نیز به هیچ عنوان مصرف نگردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه غذا باید در آرامش صرف گردد، مطرح نمود: برای بسیاری از افراد، غذا خوردن تبدیل به برطرف تکلیف شده و می خواهند سریع تر سیر و از سر سفره بلند شوند. این تند خوردن غذا عوارض زیادی روی بدن می گذارد. در حال تماشای تلویزیون یا گوش دادن به اخبار نیز نباید غذا بخوریم زیرا ممکن است عصبی یا هیجان زده شویم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 4040

به "چگونه بعد از ماه رمضان به تغذیه روزانه برگردیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بعد از ماه رمضان به تغذیه روزانه برگردیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید